Dochód a przychód – jaka jest między nimi różnica?

Biurohello jak obliczyć dochód Dochód a przychód – jaka jest między nimi różnica?

Planujesz założyć działalność gospodarczą i dlatego przygotowujesz biznesplan oraz zastanawiasz się, która forma opodatkowania będzie dla Ciebie najkorzystniejsza? Podobnie brzmiące terminy „dochód” i „przychód” nie oznaczają tego samego. Dowiedz się, jaka jest między nimi różnica, aby używać ich prawidłowo.

Czym jest przychód w działalności gospodarczej? 


Najprościej mówiąc, przychód to kwota uzyskana przez przedsiębiorcę ze sprzedaży towarów i usług (bez podatku VAT, gdy przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT). Przychód można uzyskać nie tylko w rezultacie prowadzenia działalności gospodarczej – generuje go także np.:

●    Stosunek pracy
●    Wynajem nieruchomości
●    Sprzedaż nieruchomości

Dla przychodu charakterystyczne jest to, że nie odzwierciedla on sytuacji finansowej firmy. Inaczej mówiąc, opierając się wyłącznie na przychodzie, nie można stwierdzić, czy przedsiębiorca zarabia na prowadzeniu działalności, czy też traci.

Przykład: Jako przedsiębiorca i czynny podatnik VAT wystawiłeś fakturę na kwotę 1230 zł. Twój przychód to 1000 zł (1230 zł minus 230 zł VAT).
Opodatkowanie przychodu jest charakterystyczne dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
 

Czym jest dochód i jak go obliczyć?


Od przychodu musisz odróżnić dochód. Czym jest dochód? Jest to przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania – są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Co ważne, dochód nie zawsze musi wystąpić – koszty mogą go przewyższyć.
Uproszczony przykład: Prowadzisz sklep internetowy i w jednym miesiącu uzyskałeś ze sprzedaży produktów przychód w wysokości 10 000 zł. Od hurtownika kupiłeś je za 6500 zł. Dodatkowo musiałeś opłacić domenę i hosting oraz reklamę – łącznie 450 zł. Twój dochód wynosi 3050 zł.

Prawidłowe obliczenie dochodu jest o tyle ważne, że ta kwota jest podstawą opodatkowania przy wyborze podatku liniowego czy skali podatkowej jako formy opodatkowania działalności. Dochód – w przeciwieństwie do przychodu – obrazuje sytuację finansową firmy.
Prowadzenie księgowości wymaga wiedzy i doświadczenia. Nie chcesz tracić czasu na zgłębianie wciąż zmieniających się przepisów? Skorzystaj ze wsparcia Biura Hello. Księgowość spółek i JDG to nasza specjalność. Skontaktuj się z nami, aby poznać naszą ofertę.
 

 Co zalicza się do kosztów uzyskania przychodu?


Jeżeli to dochód będzie dla Ciebie podstawą opodatkowania, powinieneś wiedzieć, co można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Z pomocą przychodzi interpretacja indywidualna przygotowana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0112-KDIL3-3.4011.276.2018.1.TW), zgodnie z którą wydatek zaliczony do kosztów uzyskania przychodu:

●    Został poniesiony przez podatnika
●    Musi być racjonalnie i gospodarczo uzasadniony
●    Ma związek z działalnością gospodarczą i został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów
●    Musi być odpowiednio udokumentowany
●    Nie może należeć do katalogu kosztów, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu

Przykładowymi kosztami uzyskania przychodu są faktury za: telefon, internet, wynajem lokalu (w którym prowadzona jest działalność), usługi księgowe czy zakup literatury branżowej.